گزارش جلسه 104 - خمر کهن

۱۳٩٠/٤/٢٤
گزارش جلسه 104

در شانزدهمین روز از تیرماه 1390 صد و چهارمین جلسه از گروه خمر کهن در ساعت 14:30 در یکی از آلاچیق های پارک قیطریه برگزار گردید.الحق و الانصاف که روز بسیار گرمی بود اما گفت و شنود از مثنوی و دیوان حافظ و فیه ما فیه  به سان سرد شدن آتش بر ابراهیم بود.

به لطف خانم امیر اعلایی عزیز حکایت "ملامت کردن مردم شخصی که مادرش را کشت به تهمت " خوانده و نفسیر شد.از نکات جالب آن, اعتقاد مولانا به وجود یک امام غایب و حاضر در هر دوره است یعنی حاضر و غایب یکی است و در اصل به موضوع وجود قائم قائل است نه به شخص آن.

بعد از تفسیر حکایت مثنوی نوبت رسید به مبحث شیرین و پربار پذیرایی! آن هم با آب انگور و انبه و شیرینی که توسط خانم امیرعلایی و خانم صادقی تدارک دیده شده بود.که بسیار گوارا بود.

آقای علیزاده شروع به خواندن و تفسیر غزل شماره 65 دیوان حافظ کردند:

خوشتر زعیش و صحبت و باغ و بهار چیست؟

ساقی کجاست، گو سبب انتظار چیست؟

در میان تفسیر، خانم صادقی از جبر و اختیار حافظ پرسیدند،که در پاسخ چه خوش شنیدیم:

حافظ در بعضی احوال خود را را موجودی مجبور می دیده و در بعضی احوال دگر موجودی مختار .اما این نوع جبر از دید حافظ یا مولانا یک نوع جبر عاشقانه است،یک نوع پاکبازی است!

موضوع قابل تامل دیگر کسالت آقای صابری بود که علی رغم تلاشهای آقای علیزاده برای همراهی ،پاسخی دریافت نمیشد .البته ناگفته نماند که گه گاه با حرکت یکی از عضله های صورت مقصود خود را به بصر حضار می رساندند.

خانم محمدی با همان بیان شیوای همیشگی شروع کردند به فیه ما فیه خوانی در زمانی کوتاه و عمیق.

اقای صابری در مبحث منشا رنج  با اشاره به نظریه طبق بندی نیازهای آقای مازلو و هم چنین تضاد شر با سه صفت قادریت ،عالمیت و رحمانیت خداوند لب به سخن گشودند که برای همه جالب والبته از نظر آقای موسوی زادگان  بحث بر انگیز بود.

ناگفته نماند که جای آقایان بنانی،قاسمی و پاداش و غلامی بسیار سبز بود.از دیگر حضار خانم کرمی و آقایان حافظی،موسوی زادگان،ستوده،کبودوندی، قره چایی و آقا و خانم کریمی بودند که حضورشون گرما بخش که نه،باعث خنکای وجودمان شد.

حدیث احسانیان

 

کلاغهای پارک قیطریه هم سهمی از پذیرایی خمرکهن می برند!

 

دانلود فایلهای جلسه 104

بخش اول                بخش دوم

بخش سوم              بخش چهارم

 

لازم به ذکر است که متاسفانه به علت اشکال در ضبط صدا بخش پایانی صحبتهای اقای صابری -فایل چهارم ضبط نشده و ناقص است


[ پست الكترونيك ]